مجله گردشگری
امتیاز دهید :

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان
تاریخ : 1399/02/07 / تعداد بازدید : 1178/ نویسنده : فلات پارس گیتی
زوارتنوتس نام یک اثر باستانی ارزشمند در کشور ارمنستان است که توانسته توجه گردشگران خارجی علاقه مند به بناهای تاریخی را به خود جلب کند. شما هم اگر تور ارمنستان را خریداری کرده اید، می توانید بازدید از زوارتنوتس را در برنامه سفر خود بگنجانید. زوارتنوتس در حقیقت یک کلیسای جامع یا به عبارتی پرستشگاه بوده است که در طول تاریخ بسیاری از بخش های آن از بین رفته اما هنوز هم اسراسر زیادی در خود دارد. در ادامه سفرهای فلات پارس گیتی بیشتر درباره این سازه گران بها برای شما خواهم گفت.

معرفی زوارتنوتس ارمنستان

تاریخ ساخت زوارتنوتس به سده هفتم میلادی باز می گردد. این بنا در نزدیکی شهر واغارشاپات واقع شده است اما اغلب آن را با نام زوارتنوتس ایروان می شناسند. شاید تصور کنید که ایران مهد تمدن است و ما آثار باستانی بسیاری در کشورمان داریم و دلیلی برای بازدید از زوارتنوتس وجود ندارد اما خوب است بدانید که نام این اثر باستانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و برای همه جهانیان ارزشمند است و افراد بسیاری فقط به خاطر بازدید از آن به ارمنستان می روند.
زوارتنوتس یک کلیسای جامع حواری ارمنی است به این معنا که فقط به حواریانی که در ارمنستان متولد شده اند تعلق داشت هرچند که حالا بنایی ملی و جهانی محسوب می شود. اگر تمایل دارید که از زوارتنوتس دیدن کنید باید بدانید که بومیان گاهی آن را با نام کلیسای گریگوری می شناسند اما کلیساهای زیادی به این نام وجود دارند و باید مطمئن شوید که موضوع دقیقا همان کلیسای زوارتنوتس است.
از نکات جالبی که درباره زوارتنوتس وجود دارد این است که کهن ترین ساعت خورشیدی دنیا در آن قرار دارد؛ ساعتی به شکل نیم دایره که در بالای آن نیز یک کتیبه به چشم می خورد. حتی اگر با کاربرد ساعت های خورشیدی و چگونگی عملکرد آنها آشنایی نداشته باشید با دیدن این ساعت متوجه خواهید شد که از 12 قسمت تشکیل شده که ساعت های روز را نشان می دهند.

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان

تاریخ زوارتنوتس ارمنستان

مهمترین نکته ای که باعث شهرت زوارتنوتس شده تاریخچه طویل و جذاب این بناست. زوارتنوتس را زمانی ساختند که امپراتوری روم شرقی زمام دار حکومت در ارمنستان بود. گفته می شود که زوارتنوتس را درست در مکانی ساختند که گریگور (اولین رهبر دیدنی مردم ارمنستان) و تیرداد سوم (شاه اشکانی) با یکدیگر ملاقات داشتند.
صحبت های زیادی درباره زمان ساخت و چرایی زوارتنوتس وجود دارد اما بر اساس صحبت های یکی از معتبرترین مورخان در زمان قرون وسطی، زوارتنوتس در سال 652 وقف شده بود. اگر برای بازدید از این نیایشگاه اقدام کنید، متوجه خواهید شد که مانند تخت جمشید، قسمت های کمی از زوارتنوتس باقی مانده است اما بر طبق اسناد تاریخی تا سده دهم میلادی زوارتنوتس کاملا پا برجای بوده و حالا کسی هم از دلیل اصلی ویرانی های آن باخبر نیست.

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان

معماری زوارتنوتس ارمنستان

وقتی خریداران تور زمینی ارمنستان یا حتی تورهای هوایی از زوارتنوتس دیدن می کنند با وجود آن که بسیاری از بخش های این بنا موجود نیست، غرق در معماری آن می شوند. سرستون هایی باشکوه که هنوز 4 مورد از آنها وجود دارد و چهره عقاب های سنگ تراشی شده که شکوه زوارتنوتس را به رخ بیننده ها می کشانند در همان نگاه اول مشخص هستند. بر خلاف تخت جمشید، معماری زوارتنوتس دایره شکل است و مرکز آن از سی و دو ضلع تشکیل شده که اگر در آن قرار بگیرید و به اطراف بنگرید کنده کاری های زیبایی را مشاهده خواهید کرد که بیشتر آنها کنده کاری طرح انگور هستند.
سبک معماری زوارتنوتس نیز کاملا ارمنی است و معنای نام آن را به شبه نظامی های آسمانی نسبت می دهند که البته منبع قابل اعتمادی در این باره نداریم. از آنجایی که دستور ساخت این کلیسا را به اسقف سبئوس نسبت می دهند، بعید نیست که این معنای نام، درست باشد.

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان

آدرس و هزینه بازدید از زوارتنوتس

متاسفانه در نزدیکی زوارتنوس ایستگاه مترویی وجود ندارد و بهتر است برای رسیدن به آن از راهنمایان تور یا تاکسی کمک بگیرید. برای بازدید از این سازه باستانی نیز باید 1300 درام پرداخت کنید. از یاد نبرید که از ساعت 10:00 تا 18:00 می توانید از این مکان دیدن نمایید و امکان دارد در زمان تعطیلات رسمی اجازه بازدید از آن را نداشته باشید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، شهر واغارشاپات

کلیسای زوارتنوتس ارمنستان


پست های مشابه
برچسب ها
تور ارمنستان


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر