مجله گردشگری
امتیاز دهید :

صومعه گغارد ارمنستان

صومعه گغارد ارمنستان
تاریخ : 1402/04/26 / تعداد بازدید : 2327/ نویسنده : فلات پارس گیتی
ما در فلات پارس گیتی مدت هاست که مطالبی در باب راهنمای سفر و به ویژه راهنمای سفر به ارمنستان برای شما عزیزان تهیه می کنیم. امروز نیز قصد داریم یکی از نیایشگاه های ارمنستان را معرفی نماییم. صومعه گغارد Geghard مقصد امروز ما خواهد بود این صومعه در 6 کیلومتری معبد گارنی واقع شده است که قبلا به آن سفر کردیم و از آن بنای باشکوه برایتان گفته ایم.

صومعه گغارد ارمنستان

صومعه گغارد در سراسر ارمنستان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز معنوی و فرهنگی کشور مورد احترام قرار می گیرد و اغلب در برنامه بازدید کسانی که تور ارمنستان را می خرند قرار دارد. شما هم اگر تور ارمنستان را خریداری کرده اید و یا حتی قصد خرید تور زمینی ارمنستان را دارید، بازدید از معبد گغارد خالی از لطف نیست.

معرفی صومعه گغارد

صومعه گغارد در ابتدا آیریوانک Ayrivank یا صومعه غارها نامیده می شد این صومعه بعدها به گغارد تغییر نام داد که در زبان ارمنی به معنای "نیزه" یا "تیر" است و پیشینه ی آن به دوران پیش از مسیحیت بر می گردد. ساختمان های کنونی در مجموعه گغارد نیز به قرن های 10 تا 13 تعلق دارند، در رابطه با زمان شروع ساخت گغارد داستان های متفاوتی گفته می شود برای مثال برخی معتقد هستند که تاریخ شروع این انجمن نیز به زمانی بازمیگرد که یک سرباز رومی به وسیله ی نیزه بدن عیسی مسیح را بر روی صلیب مورد هدف قرار داد و این نیزه برای مدتی طولانی در گغارد نگهداری می شد اما اکنون در موزه کلیسای اچمیادزین قرار دارد.

تاریخچه صومعه گغارد

گغارد به لحاظ معماری در میان بناهای موجود در کشور ارمنستان یک شگفتی محسوب می شود، مجموعه ای از کلیساها که در دل یک کوه سنگی قرار گرفته اند و توجه توریست های خارجی را به خود جلب می کنند.
همانطور که بالاتر اشاره کردم ساختمان های کنونی صومعه گغارد را بین قرون ده تا سیزده میلادی ساختند و قدیمی ترین کلیسای درون غار، سنت گرگوری (قرن 7) نام دارد که در خارج از دیوار صومعه واقع شده است. سازه اصلی، کلیسای ویرجین، یک ساختمان صلیبی شکل متعلق به قرن 13 (سال 1225) است. این سازه دارای چهار ستون به سمت غرب کلیسا است. دو کلیسای درون غار در سال 1263 به همراه گنبد خانوادگی شاهزاده های پروشنینی ساخته شد. کت و شلوار آنها نیز بر روی سنگ تراشیده شده و قابل بازدید می باشند؛ همچنین دو شیر به زنجیر کشیده شده و یک عقاب با بال های نیمه پراکنده که یک گوساله را با پنجه های خود در بر گرفته است نیز در این مکان به چشم می خورند.

معماری صومعه گغارد

هنگامی که در گغارد هستید متوجه نوارهای گره خورده در اطراف رودخانه خواهید شد که در تلاش هستند با رد خون بر روی خود نماد فداکاری و قربانی شدن را نشان دهند. در حقیقت نوارهای گره خورده نشان دهنده فداکاری هستند که در این مکان به چشم می خورند و بر روی سنگ ها هستند و زمانی که کسی قصد قربانی کردن گوسفند یا مرغ را داشته باشد به آنجا می رود. این سنتها متعلق به مسیحیت نیستند، آنها به دوران باستان، زمانی که ارامنه تحت تأثیر پارس ها و دین زرتشتی قرار داشتند، بر می گردد. در سوی دیگر نیز دو انبار در نزدیکی معبد گارنی و گغارد وجود دارد. انبار اریبونی بین روستاهای شوربولاخ و گغادیر واقع شده است. این مکان، محل نگهداری باستانی گندم اریبونی می باشد.
بد نیست بدانید که عضو مشهور آکادمی واویلون Vavilow، در سال 1934 به ارمنستان سفر کرد و تحت تاثیر غنای گندم باستانی منطقه قرار گرفت. اهمیت انبار اریبونی در حفظ کشاورزی در جهان غیرقابل انکار است. انبار خسرو یکی از قدیمی ترین ذخایر شناخته شده در تاریخ است، پادشاه خسرو سوم حدود 330 سال قبل از میلاد آن را تاسیس کرد و برای 17 قرن دست نخورده باقی ماند. مجموعه گغارد همراه با گنبدها و کلیساهای کناری، یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری در این منطقه محسوب می شود. در طول 700 سال گذشته، گغارد، به دلیل داشتن آثار پیچیده و با ارزش سنگی و حجاری، داشتن یک بهار طبیعی و چند «صلیب سنگی» بارها مورد حمله به قصد تصرف قرار گرفته است.

آدرس صومعه گغارد

آسان ترین راه برای یافتن صومعه گغارد خرید تورهای بازدید از این مکان در ارمنستان است اما اگر علاقه ای به خرید تور نداشتید، می توانید از لیدر خود راهنمایی بخواهید و در غیر این صورت خودتان برای بازدید از این مجموعه به آدرس ذکر شده مراجعه نمایید.
آدرس صومعه گغارد: ارمنستان، شرق ایروان، جاده اچ 3، بعد از گوگت

پست های مشابه
برچسب ها
تور ارمنستان