مجله گردشگری
امتیاز دهید :

صومعه سامتاورو گرجستان

صومعه سامتاورو گرجستان
تاریخ : 1399/01/16 / تعداد بازدید : 2500/ نویسنده : فلات پارس گیتی
کشور گرجستان جاذبه های گردشگری فراوانی دارند که مهمترین آنها بناهای تاریخی و کلسیاهای مختلف این کشور می باشند. در حقیقت بخش اعظم برنامه بازدید گردشگران در تور گرجستان به بازدید از همین بناهای تاریخی زیبا اختصاص می یابد. در بیشتر شهرهای اصلی و یا روستاهای دورافتاده گرجستان حداقل یک یا چند صومعه وجود دارد که نشان دهنده قدمت دین و اعتقادات مردم این سرزمین می باشد. در این مطلب از آژانس فلات پارس گیتی قصد داریم به سراغ یکی از صومعه های معروف گرجستان برویم. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با صومعه سامتاورو گرجستان آشنا شویم.
صومعه سامتاورو گرجستان

تاریخچه صومعه سامتاورو

صومعه سامتاورو (Samtavro Monastery) در متسختا گرجستان و منطقه زمو اکلیزیا (Zemo Ecclesia) ساخته شده است. تاریخ ساخت صومعه به قرن چهارم میلادی بر می گردد و در آن قبر یک زوج مسیحی از خاندان سلطنتی قرار دارد. این زوج اولین عضو خاندان سلطنتی گرجستان بودند که به دین مسیحیت گرویدند. بر روی قبرها نوشته شده که این محل، مدفن پادشاه میریان و همسرش می باشد. کار صومعه سامتاورو در حقیقت بعد از ساخت صومعه سنت نینو توسط پادشاه میریان انجام شد چون او علاقه زیادی به دین مسیحیت داشت و بخش اعظمی از ثروت خود را به این امر اختصاص می داد. طبق اسناد تاریخی موجود، در گذشته منطقه سامتاورو و مستختا جز ثروتمندترین شهرهای گرجستان محسوب می شدند.

صومعه سامتاورو تفلیس

بخش های مختلف صومعه سامتاورو

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، این منطقه (صومعه سامتاورو) برای پادشاه میریان ساخته شد، به همین دلیل مجموعه ای کامل از بناهای مختلف مانند برج، کلیسا، محل استراحت، محل اقامت شاه و چند نمونه ساختمان های فرعی نیز در اطراف صومعه ساخته شدند. متاسفانه در قرن اخیر بر اثر زلزله ای که در مستختا اتفاق افتاد، بیشتر بناهای این جاذبه تاریخی آسیب جدی دیدند.  البته در حال حاضر می توانید علاوه بر صومعه از برج و بارو، ناقوس، کلیسا سنت میکائیل، کلیسای سنت جان نیز بازدید کنید. در قرن 19 میلادی نیز مدرسه علوم دینی مخصوص بانوان در مجموعه صومعه ساخته شد که محل تعلیم راهبه ها باشد. امروز نیز بخش اعظم وظایف مربوط به نگهداری صومعه بر عهده راهبه ها می باشد. در این مجموعه قبر سنت نینو و مجسمه تندیس مادر سرزمین های ایبری به عنوان نمادهای مقدس وجود دارد.

نمای سنگی ساختمان کلیسای صومعه سامتاورو گرجستان

معماری صومعه سامتاورو

عمده ترین بخش های تزئیناتی که در معماری صومعه ها استفاده می شود.، نقاشی های مذهبی با مفاهیم انجیل هستند. عمده نقاشی های و طراحی های کلیسا به ویژه در قسمت گنبد صومعه به قرن 17 میلادی بر می گردد. هر چند که طی قرن های 10 و 11 میلادی نیز بخش های مختلفی به صومعه افزوده شد. نقاشی های تزئینی نگهداری شده در حیاط و در گنبد به اواسط قرن هفدهم مربوط می شود. در شمال کلیسا سه برج نازک صلیبی شکل نصب شده اند که به قرن 15 تا 16 میلادی بر می گردد. همچنین برج های استوانه ای در اطراف دیوارهای صومعه وجود دارد که جهت استحکام بنا در قرن های هجدهم و نوزدهم به ساختمان اضافه شدند. در شرق صومعه سامتاورو، کلیسای قدیمی سنت نینو نیز وجود دارد که نقاشی های آن به قرن نوزدهم بر می گردد. توجه داشته باشید که این کلیسا با کلیسای سنت نینو در استان سیغنانی متفاوت است.

معماری صومعه سامتاورو گرجستان

ثبت صومعه سامتاورو در میراث جهانی

صومعه سامتاورو گرجستان همراه با دیگر آثار تاریخی متسختا در لیست میراث جهانی یونسکو در کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان ثبت شد که این اتفاق در سال 1994 میلادی اتفاق افتاد.

ثبت صومعه سامتاورو در میراث جهانی

فاصله صومعه تا شهر تفلیس

صومعه سامتاورو در 20 کیلومتری شهر تفلیس واقع شده است که با ماشین حدود 15 دقیقه فاصله دارد. به طور کلی می توانید برای بازدید از صومعه یکی از تورهای مذهبی که توسط شرکت های گردشگری تفلیس ارائه می شود را انتخاب کنید.

فاصله صومعه تا شهر تفلیس

نزدیک ترین مراکز اقامتی به صومعه سامتاورو

از آنجا که این صومعه در نزدیکی شهر تفلیس و متسختا قرار دارد، می توانید محل اقامتی خود را در یکی از این دو شهر انتخاب کنید. هتل آپارتمان آوی (Avey)، هتل دیادما، هتل پلازا و هتل شالیمار جز نزدیک ترین مراکز اقامتی به این جاذبه توریستی هستند. بیشتر مراکز اقامتی نام برده شده را می توانید در سایت های رزرو آنلاین هتل، انتخاب کنید.
نزدیک ترین مراکز اقامتی به صومعه سامتاورو گرجستان
امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر تفلیس و کشور گرجستان برای شما مفید واقع شود و از خرید تور گرجستان زمینی و هوایی لذت ببرید.