مجله گردشگری
امتیاز دهید :

موزه کتاب های مینیاتوری باکو

موزه کتاب های مینیاتوری باکو
تاریخ : 1398/09/17 / تعداد بازدید : 3120/ نویسنده : فلات پارس گیتی
موزه کتاب های مینیاتوری باکو موزه کتاب های مینیاتوری باکو آذربایجان در شهر قدیمی باکو واقع شده است و تنها موزه در جهان است که به نسخه های مینیاتوری کتاب اختصاص دارد.

باکو یکی از پایتخت های زیبای آسیایی می باشد که چند سال است در کنار تور استانبول، تور آنتالیا و تور وان به گزینه سفر گردشگران مختلف به خصوص ایرانی ها اضافه شده است. شما گردشگران می توانید با خرید تور باکو زمینی و هوایی از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنید. از مکان های دیدنی شهر باکو موزه های آن می باشد که شهرت جهانی دارند. در این مطلب از آژانس فلات پارس گیتی قصد داریم به معرفی موزه کتاب های مینیاتوری باکو که به آن لقب کوچک ترین موزه دنیا بپردازیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 موزه کتاب های مینیاتوری باکو

معرفی موزه کتاب های مینیاتوری باکو

موزه کتاب های مینیاتوری باکو Baku Museum of Miniature Books، در بافت قدیمی شهر یا باکو قدیم ساخته شد. موزه کتاب های مینیاتوری باکو آذربایجان تنها موزه در جهان می باشد که نسخه های مینیاتوری کتاب های مختلف دنیا را در خود جای داده است. شاید شما هم پس از خواندن جمله قبل تصور کنید که قرار است از یک موزه بسیار بزرگ و مجلل بازدید کنید؛ موزه ای که وسعت آن کمتر از لوور و موزه بریتانیا نباشد. خوب است بدانید که بر خلاف تصور عامه مردم این موزه بسیار کوپک است و بیشترین اهمیت خود را به خاطر گنجینه نفیسش به ارث برده است. زریفه صلاح‌اوا که به کتاب خوانی علاقه بسیاری داشت تصمیم می گیرد تا گنجینه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. سرانجام موزه کتاب های مینیاتوری سرانجام در سال 2002 برای بازدید عموم مردم و گردشگران آماده شد.

 موزه کتاب های مینیاتوری باکو آذربایجان

عکس  موزه کتاب های مینیاتوری باکو

تاریخچه موزه کتاب های مینیاتوری باکو

این کتابخانه کوچک نتیجه 20 سال زندگی زریفه صلاح‌اوا Zarifa Salahova می باشد که توسط شخص او جمع آوری شد توانست بیش از 6000 نسخه کتاب را جمع آوری کند. به طوریکه امروزه به تنها موزه اختصاصی کتاب های مینیاتوری جهان تبدیل شده است. او سال ها در سفرهای مختلف خود سعی کرد کلکسیون از کتاب های میناتوری و کوچک دنیا را تهیه کند که در موضوعات مختلف گردآوری شده اند در واقع آنچه برای زریفه اهمیت داشت خود کتابها بودند نه زبان و موضوع آنها. همچنین چند کتاب به زبان های آذری در قالب مینیاتوری چاپ کرد که مهمترین آنها کتاب قانون آذربایجان می باشد. اگرچه بخش اعظم گنجینه او متعلق به یک کلکسیونر اوکراینی می باشد که در سال 2001 میلادی گنجینه خود را به زریفه صلاح‌اوا تقدیم کرد.

عکس با کیفیت از  موزه کتاب های مینیاتوری باکو

تور باکو و  موزه کتاب های مینیاتوری باکو

کتاب های موزه کتاب های مینیاتوری باکو

این موزه دارای چند هزار جلد کتاب بزرگ از نویسنده های معروف دنیا می باشد. آثاری نویسندگان مطرح دنیا مانند پوشکین Pushkin، گوگولGogol ، داستایفسکی Dostoyevsky، چوکوفسکی Chukovsky در این مجموعه مشاهده می شود. بیشتر کتاب های موزه به زبان های آذری، روسی، انگلیسی و آلمانی هستند که در کشورهای گرجستان، اوکراین، بلاورس، مولدووا و سایر کشورهای آسیایی به چاپ رسیده اند.
قدیمی ترین کتاب این موزه یک قرآن کوچک متعلق به قرن 17 میلادی و کوچکترین کتاب موزه نیز یک نوشته روسی به نام معجزه گرترین اتفاق دنیا (The Most Miraculous Thing) می باشند. جالب است بدانید این کتاب که ابعاد آن دو صدم میلی متر در دو صدم میلی متر است فقط به ذره بین قابل خواندن است. پیتر شوتر جانشین یوهانس گوتنبرگ معروف است مخترع ماشین چاپ می باشد.
از دیگر آثار ارزشمند موزه کتاب های مینیاتور باکو می توانیم به کتاب های مشهور ادبی و شعر دنیا اشاره کنیم.
در حال حاضر 4350 مینیاتوری که در 62 کشور جهان منتشر شده اند در موزه نمایش داده می شوند که می توانید با خرید تور باکو آذربایجان از این گنجینه ارزشمند و کمیاب فرهنگی و تاریخی دیدن کنید. ملاپناه واقف، خورشیدبانو ناتوان، نظامی گنجوی، عمادالدین نسیمی، محمد فضولی، صمد وورغون، میرزا فتحعلی آخوندزاده از جمله نویسندگان آذربایجانی مشهوری هستند که کتاب های مینیاتوری آنها در موزه نگهداری می شوند.

 کتابهای موزه کتاب های مینیاتوری باکو

عکس  موزه کتاب های مینیاتوری باکو

کتاب های موزه کتاب های مینیاتوری باکو

آذربایجان، باکو، باکو 1000، خیابان 67

ساعت کار موزه کتاب های مینیاتوری باکو

هر روز از ساعت 11:00 تا 17:00 (به جز روزهای یکشنبه و 5شنبه که موزه تعطیل می باشد).

هزینه ورودی و بلیط موزه کتاب های مینیاتوری

بازدید از موزه برای عموم گردشگران رایگان می باشد.

آدرس موزه کتاب های مینیاتوری باکو

هزینه بلیت موزه کتاب های مینیاتوری باکو

نزدیک ترین جاذبه های توریستی باکو به موزه کتاب های مینیاتوری

این موزه در بافت قدیمی شهر باکو قرار دارد بنابراین می توانید در مسیر خود از خانه های قدیمی شهر، بناهای تاریخی و کاخ های قدیمی نیز دیدن کنید. یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری باکو به موزه کتاب های مینیاتوری، کاخ شروانشاهان می باشد که جز نمادهای تاریخی کشور آذربایجان است.

کاخ شروانشاهان باکو

عکس کاخ شروانشاهان باکو آذربایجان

آیا فقط یک موزه کتاب های مینیاتوری داریم؟

شاید جالب باشد که بدانید حتی موزه ها هم از رقابت ما انسان ها جا نمانده اند. در دنیا کلکسیون ها و موزه های مینیاتوری دیگری وجود دارد که در حال حاضر کشور آذربایجان گوی سبقت را از رقبان خود ربوده است. موزه کتاب‌های مینیاتور نخجوان متعلق به محمد سعید اردوباری، موزه کتاب‌های مینیاتور گنجه در آذربایجان، و موزه کتاب‌های مینیاتور در شهر شکی جز جدیدترین نمونه های موزه کتاب‌های مینیاتوری آذربایجان هستند تا این کشور بتواند رکوردار بیشتر تعداد کتاب‌های مینیاتور دنیا باشد.

عکس نزدیک از کتاب های مینیاتوری باکو آذربایجان
اگر بعد از خواندن مطلب بالا تصمیم گرفته اید تا به آذربایجان سفر کنید کافیست به صفحه تور باکو مراجعه نمائید. در این صفحه انواع تورهای زمینی و هوایی با قیمت های مناسب در اختیار شما مسافر عزیز قرار دارد.